Svar: For meget mælk så det går ud over rigtig mad?

22. oktober 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk og mælkeniveau, for at give plads til mere rigtig mad i maven :)

Da jeres datter er en fysisk stor pige, så har hun naturligt brug for en del væske, og det vil være rigtig godt, hvis I tilbyder hende vand af kop til alle måltider, så hun vand også er med til at sikre en del af hendes væskebehov - ikke bare nu, men også på sigt. Hendes døgnbehov er 110 ml pr. kg. hun vejer, hvilket svarer til ca. 1100 ml.

Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis hun drikker f.eks. 800-900 ml mme dagligt, og gerne fordelt på lige nu 6 flasker. Ved siden af dette skal hendes behov så dækkes via vand af kop.

Jeg vil anbefale, at I bibeholde drømmeflasken sen aften og her bibeholder de nuværende ca 200 ml MME, og i stedet kan I tilbyde hende lidt mindre f.eks. formiddag og eftermiddag, fordi det er disse to flasker, der ofte trappes ud i 7 måneders alderen. Det er derfor en god ide at vænne hende til at drikke lidt mindre MME på disse tidspunkter. Forinden vil det være godt, at hun får et mellemmåltid og også vand af kop.

I princippet kan hun få 6 flasker af 150 ml og på den måde nå op på 900 ml MME i døgnet, men det kan sagtens være sådan, at hun f.eks. drikker 100-150 ml formiddag og eftermiddag og så får 200 ml aften og sen aften. Flaskerne behøver altså ikke indeholde samme mængde, det kan sagtens variere efter tidspunktet på døgnet. Og ja, en meget stor mængde mælk vil naturligt kunne påvirke hendes indtag af rigtig mad. Derfor er det også bedst, hvis de største flasker ligger aften og sen aften, fordi det giver mæthed til natten, hvor hun ikke tilbydes anden mad, men om dagen vil det være godt, hvis hun drikker lidt mindre af gangen.

Det vil ofte også være rigtig godt, hvis hun har en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner, og sammen med dette får vand af kop - og så tilbydes flasken før hun skal sove. På ...

Annonce

... den måde sikrer du også, at hun har bedst mulig plads i maven til både skemad, vand - og mælk. Hvis hun får mælken først, så er der risiko for, at hun drikker så meget, at det vil nedsætte hendes madindtag.

Du har tidligere nævnt, at det med drømmeflasken ikke altid fungerer for jer, og hvis jeres datter trives godt med en enkelt flaske om natten og selv vågner og melder sig til denne, så er det naturligvis også helt okay. Hun må gerne "nøjes med" 5 flasker i døgnet, hvis det fungerer godt på denne måde. Så kan hun stadig få 200 ml aften og en gang i løbet af natten og så lidt mindre på de andre tidspunkter. Hvis hun får mellem 800-900 ml MME via flaske, så er hun lige nu dækket rigtig fint ind :)

Det vil sige, at en dagsplan kunne se f.eks. således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Lille flaske (måske 100-150 ml) og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske (måske 150-200 ml) og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Lille flaske (måske 100-150 ml) og puttes til powernap

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske (200 ml) og puttes til natten ca 19.30-20

En gang i løbet af natten, når hun vågner og melder sig, gives natflaske (200 ml) og hun sover videre...

Som du kan se, så er der i denne dagsplan 5 flasker og "kun" en flaske om natten. Og hvis du tænker, at det vil fungere bedre hos jer på denne måde, så er det naturligvis helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge dagsplanen og min uddybning lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger