Svar: For meget mælk så det går ud over rigtig mad?
22. oktober 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk og mælkeniveau, for at give plads til mere rigtig mad i maven :)
Da jeres datter er en fysisk stor pige, så har hun naturligt brug for en del væske, og det vil være rigtig godt, hvis I tilbyder hende vand af kop til alle måltider, så hun vand også er med til at sikre en del af hendes væskebehov - ikke bare nu, men også på sigt. Hendes døgnbehov er 110 ml pr. kg. hun vejer, hvilket svarer til ca. 1100 ml.
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis hun drikker f.eks. 800-900 ml mme dagligt, og gerne fordelt på lige nu 6 flasker. Ved siden af dette skal hendes behov så dækkes via vand af kop.
Jeg vil anbefale, at I bibeholde drømmeflasken sen aften og her bibeholder de nuværende ca 200 ml MME, og i stedet kan I tilbyde hende lidt mindre f.eks. formiddag og eftermiddag, fordi det er disse to flasker, der ofte trappes ud i 7 måneders alderen. Det er derfor en god ide at vænne hende til at drikke lidt mindre MME på disse tidspunkter. Forinden vil det være godt, at hun får et mellemmåltid og også vand af kop.
I princippet kan hun få 6 flasker af 150 ml og på den måde nå op på 900 ml MME i døgnet, men det kan sagtens være sådan, at hun f.eks. drikker 100-150 ml formiddag og eftermiddag og så får 200 ml aften og sen aften. Flaskerne behøver altså ikke indeholde samme mængde, det kan sagtens variere efter tidspunktet på døgnet. Og ja, en meget stor mængde mælk vil naturligt kunne påvirke hendes indtag af rigtig mad. Derfor er det også bedst, hvis de største flasker ligger aften og sen aften, fordi det giver mæthed til natten, hvor hun ikke tilbydes anden mad, men om dagen vil det være godt, hvis hun drikker lidt mindre af gangen.
Det vil ofte også være rigtig godt, hvis hun har en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner, og sammen med dette får vand af kop - og så tilbydes flasken før hun skal sove. På den måde sikrer du også, at hun har bedst mulig plads i maven til både skemad, vand - og mælk. Hvis hun får mælken først, så er der risiko for, at hun drikker så meget, at det vil nedsætte hendes madindtag.
Du har tidligere nævnt, at det med drømmeflasken ikke altid fungerer for jer, og hvis jeres datter trives godt med en enkelt flaske om natten og selv vågner og melder sig til denne, så er det naturligvis også helt okay. Hun må gerne "nøjes med" 5 flasker i døgnet, hvis det fungerer godt på denne måde. Så kan hun stadig få 200 ml aften og en gang i løbet af natten og så lidt mindre på de andre tidspunkter. Hvis hun får mellem 800-900 ml MME via flaske, så er hun lige nu dækket rigtig fint ind :)
Det vil sige, at en dagsplan kunne se f.eks. således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Lille flaske (måske 100-150 ml) og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske (måske 150-200 ml) og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Lille flaske (måske 100-150 ml) og puttes til powernap
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske (200 ml) og puttes til natten ca 19.30-20
En gang i løbet af natten, når hun vågner og melder sig, gives natflaske (200 ml) og hun sover videre...
Som du kan se, så er der i denne dagsplan 5 flasker og "kun" en flaske om natten. Og hvis du tænker, at det vil fungere bedre hos jer på denne måde, så er det naturligvis helt okay :)
Jeg håber, at du kan bruge dagsplanen og min uddybning lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske